Református spiritualitás a 21. században – normatív változások és váratlan krízisek megélése a keresztyén hit fényében

A gyakorlati teológia empirikus fordulatát mára felváltotta a spirituális paradigma. Korunk lelki éhsége természetes módon hívja életre az immár társadalmunkban is megfigyelhető spirituális forradalmat. Gyakorlati teológiát művelő református lelkészekként fontosnak tartjuk, hogy egyetemünk a körülöttünk lévő változásokra mind szakmai, mind bibliai, mind hitvallási szempontból megalapozott és igényes reflexióval válaszoljon egyrészt az egyetemi képzésben megújított jegyzetek és kurzusok formájában, a kutatók körében publikációk által, illetve az egyházban és szélesebb körben is használható ismeretterjesztő irodalmak által.

A következő két évben a Valláspedagógiai és Pasztorálpszichológiai Tanszék munkatársaival a református spiritualitás két olyan aspektusával foglalkozunk, amelyek akár egyszerre is megjelenhetnek az egyén életében. Az egyik az emberi életciklus normatív krízisei, hogy a hívő ember milyen módon küzd meg ezekkel a természetes életciklus váltásokkal, mint például a gyermek születése a családban, a kisgyermek egzisztenciális kérdései, a konfirmandus korosztály istenkeresése, a házasság mint életciklus váltás, illetve az elmúlás és a gyász témái. Ezekkel a krízisekkel közvetlen vagy közvetett családi rendszeren keresztül legtöbb ember szembe kell nézzen, de vannak olyan nem várt kritikus időszakok, amikor olyan eseményekkel kell megküzdenünk, melyek bármely életszakaszban megjelenhetnek (betegség, járvány, háború). Kutatásunkban nemcsak a diagnózis felállításával, hanem a keresztyén válaszok felmutatásával is szeretnénk foglalkozni, ahogy az amerikai Richard Osmer gyakorlati teológiájában kifejti, hogy a gyakorlati teológiának van normatív funkciója is, így szeretnénk útmutatást adni mind gyülekezetpedagógiai, mind a lelkigondozói helyzetekre nézve. Mindezt az Istennel való személyes és közösségi kapcsolat és dialógus, tehát a bibliai megalapozottságú protestáns spiritualitás fényében. Az Istenben megújuló és növekvő lelki élet kísérése egyik oldalon katechetikai, valláspedagógiai feladat, mely az életciklus hitbeli tartalmakkal való kísérését foglalja magába, másrészt lelkigondozói, lelki vezetői, lelki kísérői feladat, mely a szakszerű és Isten jelenlétét képviselő mellé állást jelent az élet legkülönfélébb feladatai és krízisei közepette. Ahogyan a tanszéki munkánk (Valláspedagógiai és Pasztorálpszichológiai Tanszék), úgy a kutatócsoportunk is ezt a kettős, egymást kiegészítő célkitűzést képviseli és ezeken a területeken keresi a megújulás és továbbfejlődés lehetőségeit. Az újonnan kidolgozott jegyzetek, megjelentett publikációk, monográfiák, és mindezek átadását segítő konferenciák és kurzusok egy korunk kihívásaira válaszolni kész gyakorlati teológiát szorgalmaznak, mely párbeszédbe vonja a hallgatókon, tanárokon, kutatókon túl - reménység szerint - egyházunk, gyülekezeteink és azok környezetében élők közösségeit is.

Mindezek egyik fontos aspektusa református kegyességünk megújulása. Ennek első renden a teológus-lelkész-vallástanár oktatásban kell megtörténnie. Éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy olyan jegyzeteket is készítsünk, amelyek konkrétan segítenek hallgatóinknak, hogy a református spiritualitás, kegyességi gyakorlat terén módszertani segítséget is kapjanak, ezért tervezzük a következő jegyzeteket: bibliaolvasási módszertan, bibliológ módszertan, szupervíziós folyamatkísérés jegyzet, egyházunk 2000 éves spirituális öröksége és a keresztyén lelkigondozás alapjai jegyzet. Reménység szerint ezek az anyagok, az abból merített lelki és szakmai megújulás hatással lesznek egyházunknak az egyetemisták, így a KRE-n végzett szolgálataira is, a Karok közt kibontakozó közös lelki élet és közös kurzusok szervezésének terén.

Ugyanígy fontosnak tartjuk a lelkészképzés által a gyülekezetek irányába történő szolgálatot. Kisgyermekes családok, szülők, óvodák, nevelők számára szeretnénk segítséget nyújtani a gyermekek hitbeli fejlődésének támogatásában megjelentetett kézikönyv formájában, folytatni szeretnénk a konfirmációs korosztály nemzetközi kutatásának folyamatát, dolgozni szeretnénk a különböző kazuáliákhoz (keresztelés, esketés, temetés) kapcsolódó gyülekezetpedagógiai, lelkigondozói és családpasztorációs lehetőségek további feltérképezésén és hozzá kapcsolódó kurzusok, jegyzetek kidolgozásán.

A kutatás során nagy hangsúlyt fektetünk a hasonló szakmai kérdéseken dolgozó, de különböző korú és beosztású kutatók párbeszédére, a közös inspirálódásra és fejlődésére. Éppen ezért tartjuk fontosnak szakdolgozók, doktorandusz hallgatók és szakirányú továbbképzésen résztvevők bevonását a kutatócsoportba és annak munkájába. Támogatjuk őket, hogy a tanulmányi idő alatt végzett kutatásai szakmai szinten is értékelhető publikációkban, tanulmányokban lássanak napvilágot. Ilyen kutatási területek: gyakorlati teológia spirituális fordulata, az exorcizmus és a gonosz kérdésköre a spiritualitásban és a lelkigondozásban, az óvodáskor hitfejlődése és az óvodai vallásos szocializáció jelentősége, gyermekteológia és a felnőttek lehetősége a gyermekek spiritualitásának kísérésében, imádság és istenkép kapcsolata, a feltámadás-hit jelentősége a lelkigondozásban.     

Következő események


Közösségi Média

Károli Podcast

Sport a Károlin

Sport a Károlin

Napi biztatás

nyelvvizsgaközpont

 

Online tanácsadás 

Diáktanácsadó központ