"Kívánjatok békét Jeruzsálemnek!" - beszámoló

Kívánjatok békét Jeruzsálemnek!

2022. május 15. – 21.

Tanulmányút a Károli Gáspár Református Egyetem
Hittudományi Karának hallgatói és oktatói számára

2022 tavaszán, a járvány miatt többször is halasztott, nagyobb előkészítésű 7 napos kirándulás keretében „Kívánjatok békét Jeruzsálemnek!” címmel szerveztünk tanulmányutat a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Kara tanárainak és hallgatóinak a Közel-Kelet nyugati felébe Izraelbe, ahol a Szentírásban fontos szerepet játszó nagyobb helyek, valamint Jézus és a tanítványok, az első keresztyének munkálkodási helyeinek felkeresése volt a cél. Az alapkiindulásunk az volt, hogy a hallgatók a Szentföld megismerésével közvetlen tapasztalatot szerezzenek a fontosabb bibliai helyszínekről. Talán nem kell részletesen taglalni, hogy mennyire jelentősen hozzájárul tanulmányaikhoz a sok látott, olvasott és hallott élmény. A tanulmányútnak jelentős hozadéka volt a sok közösségi esemény: az áhítatok, az egymásnak tartott előadások, felolvasások, spirituális séták, és a spontán, kisebb körökben folytatott nappali és esti beszélgetések.

Utunk három nagyobb egységre tagolódott, melyben három jellegzetes, és a mai Izraelt meghatározó, földrajzilag is elkülönülő tájait érintettük, magyarul a Szentföld jellemző és ikonikus helyeit. Az első és egyben legfontosabb hely Izraelben természetesen Jeruzsálem, ez a nyüzsgő, színes, vallásilag több eltérő hagyománnyal rendelkező, és régi értékeit ma is híven őrző bibliai város. Itt minden lényeges látnivalót megtekintettünk úgy, mint a Via Dolorosát, Jézus szenvedésének útját, a Szent Sír Bazilikát, mely egyszerre tartalmazza a Golgota szikláját és Jézus eltemetésnek helyét. A Haas Promenádról kiválóan szemlélhettük meg a szent várost, ahogyan a zsoltár is írja: „részeid jól illenek egymáshoz”. Látogatást tettünk az Olajfák hegyén, a Getsemáné kertjében, majd a Josafát völgyén keresztül a Szemét kapun belépve a Siratófalnál álltunk meg imádkozni, a zsidó negyeden és a Cardón keresztül pedig a Sion-hegyen kerestük fel, Dávid király sírját, és az Utolsó Vacsora termét. Betlehemet Jézus születésének városát is felkerestük, ahol Jézus születésének barlangjánál nemcsak a megszokott néhány másodpercet töltöttük el, hanem református karácsonyi énekeket szólaltattunk meg rögtönzött kis kórussá alakulva. Itt felkerestük még a Pásztorok Mezejét is, valamint egy palesztin keresztyén családot is támogathattunk vásárlásunkkal. A második nagyobb tér a sivatag volt, ami Izrael nagy részének természetes felszíne is egyben. Itt nemcsak Jézus megkísértésének dombjait, majd keresztelésének helyét tekintettük meg Bethániában, hanem látogatást tettünk a híres tekercsek felfedezésének helyén Qumránban, és Ein-Gediben, ami az Ószövetség világával kapcsolt össze. Itt nagyot túráztunk a szép természetvédelmi területen egészen Dávid forrásáig. A sivatag természetes része a Holt-tenger is, ahol nem maradhatott el a „lebegő” fürdőzés. Két jelentős sivatagi várost is felkerestünk Bét-Seánt, ahol a legjobban megmaradt római romokat jártuk végig, és Sachnét az édeni természetességet mutató oázist is. A tanulmányút második felében tüzetesen bejártuk Galileát és a Tibériás-tavat, ahol Jézus elhívta tanítványait, és ahol az Újszövetség lényeges történetei játszódnak: Péter primátusának helyszínét, Kapernaumot, a Nyolc boldogság hegyét, Tabghát, az újabban megnyitott Magdalai ásatást, és felmentünk a Golán-fennsíkra is, ahonnan szinte az egész Szentföldet beláthattuk. Felkerestük Jézus életének egyéb vonatkozásait Názáretben és Kánában, valamint Pál apostolt érintő Cézáreát, a tengerparton, valamint Akkót, a keresztesek városát. Utunkat a Kármel hegy érintésével, Jaffa művészi óvárosának a bebarangolásával fejeztük be.

Az úton minden nap tartottunk lelki közösséget, áhítatokat, a hallgatók olvasták fel a bibliai történeteket, és hallgatták az idegenvezetőt, aki profin vezette a csoportot, és teológus műveltséggel is rendelkezett. A napi áhítatok mellett jelentősek voltak az esténként folytatott beszélgetések a nap élményeinek közös feldolgozása, valamint szerveztünk több kisebb esti kirándulást, spirituális és irodalmi sétát is – főleg Jeruzsálemben – ahol erre kiváló mód adódott. A Galileai-tónál nem volt sem lehetőség, sem szükség erre, hiszen közvetlenül a tó partján volt a szállásunk, ami már önmagában élmény volt. Utunk során két estén tartottunk egymással megosztó élmény-kört, melyben a saját tapasztalataink elmesélése másokat is gazdagított. Utunkat élményét szintén növelte, hogy a diákok közt nagyon természetes módon voltak jelen a Károli egyetem tanárai. A Hymnológiai Tanszék vezetésével remek szervezett (éneklapos) és spontán éneklésekben vettünk részt. A keleti kultúrával való találkozás, a megtekintett épített és természetes értékek és az egész út formálta a teológusok látását és erősítette keresztyén identitásukat és megélhető közösségi élményt adott. Igyekeztünk megfelelni utunk választott igéjének, s békét kívánni Jeruzsálemnek.

Budapest, 2022. június 15.

Bölcsföldi András spirituális, az út szervezője

A tanulmányútról készült galéria ide kattintva tekinthető meg.